تعهدات بیمه گر و بیمه گزار در بیمه مسئولیت
تعهدات بیمه گر و بیمه گزار در بیمه مسئولیت هنگامی قابل تعریف و مورد استفاده قرار می گیرد که مسئولیتی از سوی یک شخص ، نهاد ، سازمان ، ارگان ، مؤسسه و غیره در برابر شخص یا گروهی از افراد صورت گرفته باشد. جهت خرید بیمه مسئولیت نیز همانند دیگر بیمه نامه ها می توان با مراجعه به هر یک از نمایندگی های بیمه ایران و با ارائه مدارک مورد نیاز اقدام به خریداری بیمه مسئولیت ایران نمود.
وظایف و تعهدات بیمه گر ( شرکت بیمه ) و بیمه گزار در بیمه مسئولیت
تعهدات بیمه گر و بیمه گزار در بیمه مسئولیت در هنگام خرید بیمه نامه مسئولیت ایران برای هر دو طرف مشخص می گردد. پس از خرید بیمه نامه مسئولیت هر یک از طرفین قرارداد بیمه نامه یکسری وظایف و تعهداتی نسبت به طرف دیگر دارد که می بایست طبق مقررات و شرایط درج شده در بیمه نامه به آنها پایبند بوده و عمل نماید. البته بیمه مسئولیت دارای انواع گوناگونی است که بسته به نوع بیمه نامه مسئولیت بیمه گزار ، هر یک از بیمه های مسئولیت شرایط و تعهدات مخصوص به خود را دارد . اما برخی از این شرایط تقریبا برای اکثریت بیمه نامه های مسئولیت یکسان می باشد، این شرایط عبارتند از:
- در شرایطی که به هر دلیلی بیمه گزار حق بیمه را پرداخت نکند، طبق مقررات شرکت بیمه ( بیمه گر) می تواند اقدام به فسخ بیمه نامه نماید.اما اگر پرداخت حق بیمه بصورت اقساط تعیین شده باشد ولی بیمه گزار به موقع اقساط را پرداخت نکند و در این حین خسارتی برای بیمه گزار صورت دهد ، شرکت بیمه تنها نسبت به مبلغ پرداختی حق بیمه اقدام به جبران خسارت می کند.
- این امکان برای بیمه گزار وجود دارد که در مواقع لزوم و طبق شرایطی خاص شرکت بیمه را به عنوان وکیل مدافع خود معرفی نماید.
- بیمه گزار مؤظف است مطابق با مقررات درنگهداری و مراقبت از مورد بیمه کوشا باشد.
- بیمه گزار می بایست طبق مقررات بیمه نامه و با هماهنگی شرکت بیمه در برابر مسئولیت هایی که تحت پوشش بیمه نامه می باشد، وجهی را پرداخت نماید و یا تعهدی را بپذیرد.
- چنانچه بیمه گزار به پرداخت دیه محکوم گردد.حداکثر خسارتی که شرکت بیمه پرداخت می نماید معادل ارزان ترین نوع دیه به ازای هریک از افراد خسارت دیده می باشد.
- در صورتی شرکت بیمه می تواند قبل از صدور حکم دادگاه و یا مراجع قانونی اقدام به پرداخت خسارت به خسارت دیدگان کند که مسئولیت بیمه گزار برای بیمه گر اثابت گردد.
- در صورت وقوع حادثه ، بیمه گزار نباید بدون اطلاع و هماهنگی با شرکت بیمه تغییری در وضیعت مورد بیمه حادثه دیده ایجاد کند. ( به جزء در برخی شرایط ضروری)
- در صورت وقوع حادثه ، بیمه گزار وظیفه دارد در اولین فرصت ممکن نهایتاً تا 5 روز پس از زمان وقوع حادثه ، مراتب را به شرکت بیمه اطلاع دهد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ممکن است به مقالات زیر نیز علاقه مند باشید.
نمایندگی بیمه ایران در شمال تهران
نمایندگی بیمه ایران در شرق تهران
نمایندگی بیمه ایران در مرکز تهران
- ۹۷/۱۱/۱۳